بررسی روابط متقابل سینما و ادبیات معاصر ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده سید احمد تجویدی
  • استاد راهنما سیدمحسن هاشمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

در مقدمه این پژوهش، کلیاتی از ضرورت، پیشینه، روش و اهداف این تحقیق بیان شده است. در فصل یک تاریخ مختصری از اقتباسهای ادبی در سینمای جهان بیان میشود که سعی شده تا حد امکان موارد تاثیرگذارتر و مهمتر از منظر کتابهای تاریخ سینمایی ذکر شود. فصل دوم، به بیان تشابهات و تفاوت های اساسی دو مدیوم ادبیات و سینما اختصاص دارد و مهمترین این موارد به صورت دسته بندی شده ارائه میشوند. در فصل سوم، به تاریخچه اقتباس در سینمای ایران از ابتدا تاکنون پرداخته خواهد شد. فصل بعدی یعنی فصل چهارم، به مورد پژوهی اختصاص داده شده و در آن پنج فیلم موفق و ناموفق قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و نقاط ضعف و قوت و میزان وفاداری یا عدم وابستگی به متن در این آثار بررسی خواهد شد. در فصل پنجم، ضمن بهره گیری از نتایج فصول پیشین و با اتکاء به میزان توفیقات آثار اقتباسی در سینمای ایران راه حل ها و پیشنهاد هایی برای شیوه های صحیح بهره گیری سینما از ادبیات ارائه و چشم اندازی در افق آینده همکاری سینما و ادبیات ایران ترسیم خواهد شد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی اقتباس از ادبیات داستانی معاصر برای تلویزیون و سینما در ایران

چکیده: اقتباس تبدیل و برگردان از رسانه ای به ساختار و زبان رسانه ای دیگر است؛ به گونه ای که زبان اثر به زبان رسانه ی مقصد برگردان شود. تلویزیون و سینما به عنوان مهم ترین رسانه های تصویری جهان اهمیت خاصی به اقتباس ادبی نشان داده و مطالعات تطبیقی ادبیات و فیلم در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اقتباس به شکل های هم گون و غیرهمگون و وفادار و غیروفادار مطرح می شود. بسیاری از صاحب نظران، کارش...

15 صفحه اول

بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران

فرم‌های شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمده‌ای در شکل‌گیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحه‏های گرامافون ضبط می‌شده تا امروز، رد و نشانی از غزل‌های سعدی آشکار است. این نشان ‌گاه چنان برجسته است که گویی برای روایت موسیقایی احوال درونی خواننده (و نوازنده)، بستری سازگارتر از غزل سعدی فراهم نبوده است. پرسش ‌اینجاست که چرا تا این انداز...

متن کامل

بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)

دربار فتحعلی شاه پس از آگاهی ازین هجوم‘ قوایی را به فرماندهی عباس میرزا نایب السلطنه و وزارت میرزا بزرگ فراهانی به آذربایجان اعزام داشت تا به مقابله با روسها بپردازد.چندسال پس از نبردهای متعدد و درحالی که روسها از حصول به اهداف استراتژیک خویش ناکام مانده بودند ‘ شاه قاجار به دنبال امضای معاهده فین کنشتاین با فرانسویها‘مدتی نیز برای مقابله با روسها به ژنرال گاردان ومستشاران نظامی فرانسوی متکی شد...

متن کامل

اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر

این مقاله درباره اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر است و سعی دارد تا با نگاهی آماری به مساله آثار سینمایی اقتباس یافته از ادبیات داستانی معاصر ایران، به بررسی رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته بپردازد و با تمرکز بر روی آثاری که در طی این چند سال، بازتاب این گونه سینمایی بوده اند، نویسندگان و کارگردانان مؤثر در این روند را معرفی کند. یکی از آثار قابل قبول در این زمینه، فیلم سینمایی «...

متن کامل

کاوش اونوماستیک در ادبیات معاصر ایران

اونوماستیک علمی است که بر اساس آن می توان به رابطة بین شیء و نامی که بر آن نهاده شده است یا‘ به دیگر تعبیر ‘ به رابطة میان دال و مدلول پرداخت‘ نامگذاری شخصیت ها و هنچنین پاره ای از مکان های داستان می تواند به موضوع این علم بدل شود. چنین رابطه ای همواره در ادبیات جهانی به عنوان شگردی که نویسنده از طریق آن ناگفته هایی را در مورد شخصیت های داستانش با خواننده در میان می نهاد مطرح بوده است. ادبیات م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023